W dniu15 czerwca w grupie pięciolatków odbyły się zajęcia, w czasie których dzieci rozmawiały na temat życzliwości i dobrych manier; przypomniały sobie, jakie mamy magiczne słowa i w jakich sytuacjach je używamy, wykonały także upominki dla przyjaciela.
Scenariusz przeprowadzonych zajęć:
Temat zajęcia: „ Dzień Życzliwości "- zabawy o charakterze prospołecznym.
CEL OGÓLNY:
- Kształtowanie umiejętności wyrażania życzliwości poprzez aktywność intelektualną, ruchową i plastyczną.
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- uważnie ogląda inscenizację bajki
- wypowiada swoje myśli, skojarzenia związane z pojęciem życzliwość
- rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne
- udziela wsparcia i pomocy podczas zabawy
- potrafi współdziałać w parze
- czerpie radość z uczestnictwa w zabawie
- zna formy grzecznościowe,
- wykonuje upominek dla drugiej osoby
METODA: słowna, oglądowa, czynna
FORMA ZAJĘCIA - indywidualna, w parach, z całą grupą
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Inscenizacja bajki „Królewna Gburka"
Dziś na królewskim dworze wybuchła awanturka...
Znów obraziła gości królewska córka Gburka
Przyjechał do niej książę co szuka sobie żony
Lecz była tak niemiła, że uciekł obrażony !
To nie do wytrzymania, natychmiast się wynoszę !
Królewna nie potrafi powiedzieć nawet ,,proszę"!!!
Nie umie podziękować ! Nie wita się ! Nie żegna!
Maniery ma okropne
Jak praczka - nie królewna !!!
Królewna jest tak śliczna
Tak piękna jak kwiatuszek, jak motyl daję słowo.
Lecz taka nie uprzejma... Jak może być królową ?
Nie mogę się z nią żenić, bo źle jest wychowana
Wyjadę jak najprędzej. Najlepiej jutro z rana
Co widzę ? Czemu płacze córeczka moja mała ?
Mów zaraz -co się stało ?
Mój książę mi powiedział, że ze mną się ożeni, gdy będę uprzejmiejsza...
O!!! dziecko nie zaprzeczysz, że wszystkich wciąż obrażasz i mówisz straszne rzeczy!
Już wiem! Sprowadzę pomoc! Zawołam dobre wróżki
No ... nie płacz, moja mała. I otrzyj oczka śliczne!
Mam czarodziejską księgę, w niej słowa są magiczne...
Dziękuję, proszę bardzo, dobranoc, do widzenia, poproszę i przepraszam. A to do zobaczenia
No widzisz? Nic trudnego!
Dzień ślubu jest już blisko...
Ty ucz się , ja tymczasem zgotuję weselisko!
Tak łatwo być uprzejmym, gdy tylko ktoś się stara
Niech żyją miłe słowa!
Niech żyje młoda para!!!
2. Rozmowa na temat treści bajki i zachowania królewny
3. Wierszowane zagadki:
Obiad dziś jest bardzo smaczny, bo jem ulubiony groszek.
Mam ochotę na coś więcej, więc do mamy mówię PROSZĘ.
Skacze Anka na kanapie i na brata właśnie spada.
Brat się krzywi, prawie płacze. Co powiedzieć tu wypada? PRZEPRASZAM
Biegnę rano do sklepiku, ser kupuję, świeże bułki.
Pięknie pachną, tak je lubię. Pani mówię więc DZIĘKUJĘ.
4. „Serduszko życzliwości"
Utworzenie przez dzieci łańcucha przyjaźni i symboliczne przekazanie z rąk do rąk serduszka -symbolu przyjaźni, miłości i dobroci
,,Serduszko życzliwości puszczam w krąg, niech powróci do moich rąk"
5. „Wesołe buźki"
Wręczenie dzieciom symbolu życzliwości (wesołe buźki, które mają przypominać wszystkim o uśmiechu i uprzejmości przez cały dzień)
„Miłego dzionka po bladym świcie, z całego serca tego Tobie życzę,
uśmiechu dużo no i radości na twarzy Twojej niech dzisiaj zagości".
6. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Nie chcę cię znać"
Nie chcę Cię, nie chcę Cię, nie chcę Cię znać.
Chodź do mnie, chodź do mnie
rączkę mi daj.
Prawą mi daj, lewą mi daj
i już się na mnie nie gniewaj.
Prawą mi daj, lewą mi daj
i już się na mnie nie gniewaj.
7. „ Serduszko"- burza mózgów
Dzieci podają skojarzenia do pojęcia „życzliwość".
Zapisanie propozycji dzieci na kartonowym sercu. Dzieci próbują odpowiedzieć na
pytanie: Gdzie mieszka życzliwość
8. „Wzajemna pomoc" - zabawa ruchowa
Dzieci spacerują po sali przy muzyce. Gdy muzyka ucichnie, wykonują polecenia:
- Pada deszcz, weź kolegę lub koleżankę pod parasol.
- Przyjaciel skręcił nogę, pomóż mu dojść do domu (jedna osoba skacze na jednej nodze).
- Jest bardzo ślisko, spróbujcie pomóc sobie idąc parami.
- Wejdźcie z przyjacielem na wysoką górę.
- Koleżanka się przewróciła, pomóż jej wstać
- Kolega jest smutny, pociesz go
- Idziemy uśmiechając się do siebie
Rozmowa po zabawie: „Jak czuliście się pomagając koledze?", „Jak czuliście się, kiedy otrzymywaliście pomoc?"
9. „Dekalog przyjaźni"
Wspólne składanie przyrzeczenia (dzieci składają przyrzeczenie podnosząc prawą rękę do góry)
PRZYRZEKAMY:
Zaakceptować przyjaciela nawet z jego wadami
Pomagać, kiedy ma kłopoty
Pożyczać mu chętnie swoje rzeczy
Nie być złośliwym wobec niego
Nie okłamywać przyjaciela
10. „Order przyjaźni"
Wykonanie orderu z kolorowego papieru i bibuły, obdarowanie nim kolegi z przedszkola
11. Wręczanie wszystkim osobom napotkanym w tym dniu na terenie przedszkola symbolu życzliwości (wesołe buźki, które mają przypominać wszystkim o uśmiechu i uprzejmości przez cały dzień)